Alla inlägg under augusti 2007

Av Louise - 30 augusti 2007 12:51

D som i drömmar...

Undrar vad soldaterna i Normandi hade för drömmar, den där dagen den 6 juni 1944. För hundratusentals skulle det bli en mardröm...

Min morfar var tysk soldat i Verdun, (en annan ohygglig krigsskådeplats,där stanken efter stupade soldater låg kvar i flera år) Han var alltid så glad över oss barnbarn för han såg en framtidsdröm i oss.

Och vad vore livet utan drömmar. Jag läste att det är nyttigt att inte bara drömma på natten utan också att dagdrömma. Ja, för var skulle vi människor annars göra av vår längtan och våra förhoppningar?

Våra barn kan i och för sig tröttna på våra dagdrömmar, mina och Muminpappans... När vi säger att vi ska köpa en vingård i Provence skakar de bara på huvudet och säger frågande: ”Skulle inte ni hyra ut syrgastuber på Madagaskar förra en vecka sedan?”

Det är det som är så bra med drömmar. Allt är möjligt och man får lov att ändra sig hur många gånger som helst.

En liten textsnutt av Peter LeMarc;

tro på drömmar ta ett kliv, vält den värld du lever i . Och var en galning var naiv, det är det som håller oss vid liv...

Just idag, så drömmer jag om min svärmor...hoppas och tror att antibiotikan ska hjälpa henne att tillfriskna...


Av Louise - 28 augusti 2007 22:15


C som i Coltings blogg.

Jonas Colting, ni vet triatlonkillen från Borås, han skriver regelbundet i Muminbladet. Han brukar ge små hälso- och träningstips som är rätt OK. Nu kollade jag i lördagsafton (efter två glas vin) in på hans blogg. Upptäcker att killen inte bara har kropp utan även hjärna och humor. En mycket lyckad kombination i mitt tycke. Muminpappan, (med vilken jag varit förlovad med i 20 år idag!!!)besitter naturligtvis alla dessa tre attribut… och jag säger som fru Soprano i senaste avsnittet till Tony; ”Du är inte bara snygg, smart och sexig, utan det bästa utav allt – du är min!

By the way - glöm inte Coltings blogg

Av Louise - 27 augusti 2007 21:50

Hmm... måste samla ihop mig med en kopp te med honung och citron för jag tror att jag håller på att bli förkyld. Känns lite i nacken oxå, kanske får ringa min goda vän Helena (vår superkiropraktor...)

Åter till dagens bokstav och det är såklart...

B som i Börsen.

När det svajar och gungar nu för tiden är det inte Kalle Schevens vals, utan oftast börsen.

Detta märkliga fenomen som styr hela vår värld. (Tror vi i alla fall…) Vilken tidning du än väljer att läsa så nog står det om börsen, om den är upp eller ner. Människors väl och ve kan bero på den. Håhå, ja, ja…

Stieg Larsson låter den coole journalisten Mikael Blomkvist, (En av huvudpersonerna i ”Män som hatar kvinnor”) ge en liten reflektion över börsen och marknaden. Jag hade inte förklarat det bättre själv.

Du måste skilja på två saker – svensk ekonomi och svensk börsmarknad. Svensk ekonomi är summan av alla varor och tjänster som produceras i det här landet varje dag. Det är telefoner från Ericsson, bilar från Volvo, kycklingar från Scan och transporter från Kiruna till Skövde. Det är svensk ekonomi och den är precis lika stark eller svag som den var för en vecka sedan.” Han gjorde en konstpaus och drack en klunk vatten.

” Börsen är något helt annat. Där finns ingen ekonomi och ingen produktion av varor och tjänster. Där finns bara fantasier där man från timme till timme beslutar att nu är det eller det företaget värt så många miljarder eller mindre. Det har inte ett dyft med verkligheten att göra.”

Av Louise - 26 augusti 2007 22:58

A som i Adrenalinkick.

När jag gick i tredje klass hade vi en friidrottstävling. Jag kommer ihåg att jag stod på startlinjen och skulle springa 60 meter på grusplanen nere vid Viaredssjön. (Numera igenvuxen?) Jag kände hur pirrig jag var i hela min gängliga lilla kropp. Min blå gymnastikdräkt med krus skavde in i rumpan då jag satte av i sporrsträck när startskottet gått. Väl i mål kom min fröken fram och kramade stolt om mig.(Hon var inte någon kramig typ i vanliga fall) Det märktes att jag imponerat och faktiskt var jag imponerad av mig själv när det visade sig att jag vunnit loppet. ( Det var en härlig känsla. Jag hade klarat en uppgift genom att ge mig sjutton på att nå målet och kroppen hjälpte mig genom att mobilisera all kraft jag för tillfället besatt. Underbart!

Det var nog mitt första möte med en så medveten adrenalinkick. Sen dess har de hjälpt mig både till flykt och till kamp. Det bästa med den på grusplanen var att efter det gav det mig en helt annan respekt hos killarna. För Gud vad Geten kunde springa!


Av Louise - 25 augusti 2007 20:26

Sitter och knaprar på vänster tummnagel. Den råkar alltid illa ut då Elfsborg spelar match. Idag möter de formstarka Helsingborg och stackars tummen får lida. En fotbollsmatch är som ett sorts gladiatorspel fast i modern tappning. Det trummas, skriks och hejas. Rätt suggestivt faktiskt för man rycks med. Muminpappan och jag har säsongsbiljetter på sittplats. Det är ungefär samma folk som sitter runtomkring en. Idag var min sitt-granne Uno borta. Tror att han är på sommarstället i Värmland. På sista tiden har vi börjat prata och det har visat sig att jag vet vem hans dotter är, vilket gjort att han tinat upp ordentligt. Snett till höger sitter "Soduko-kvinnan". Jag kallar henne så för att hon hellre har löst Soduko under säsongen än att tittat på spelet. Jag tror att hon går på matcherna för mannens skull (han sitter bredvid)men döm om min förvåning för idag var det annat liv i skällan. Ingen soduki i knät utan en Elfsborgshalsduk var i stället virad runt halsen och kvinnan såg riktigt laddad ut! Så alla tjejer som tror att fotboll inte är deras grej "Giv it a chans, you never know!!!  PS  Matchen slutade 0-0. DS

Av Louise - 24 augusti 2007 23:13

Så äntligen fredag med riktig finsk Sauna efter tacosen. Det var faktiskt ett tag sen nu, märks om inte annat på hudavlagringen man skrubbar av sig mellan omgångarna. Oftast är det bara MP och jag som bastar och då har man chans att få prata ostört nån timme. Idag skvätte han dock på vatten så det stod härliga till och ångan höll på att sveda bort alla mina näshår och koka ur mina linser fullständigt. Lagom mängd,enligt Arja Saijonmaa, är annars att hälla lika mycket som en get pinkar, i en fin liten stråle över aggregatet. Då jag inte sa något trodde Mp att jag var sur, men hade jag i det läget öppnat munnen hade lungorna kokts till pölsa. Så det tog lite tid att synkronisera vårt bastubad idag men till slut kom vi fram till lagom temperatur.

Bastubadets tre grunder:

* Ha tid! Bada gärna i tre omgångar med dusch emellan.

* Drick under tiden! Idag blev det vatten och vin. (Brukar vanligtvis bli en öl men idag var det ett glas vitt)

* Skrubba kroppen det sista, helst med en rotborste och duscha kallt!

UNDERBART!

 
Av Louise - 20 augusti 2007 20:33

Kom hem från jobbet vid åtta tiden och ramla ner i soffan. Trött så här efter första dan på jobbet efter semestern. Var till och med tvungen att ringa datasupportern i Hässleholm då jag glömt min inloggning...han bara skratta då jag förklarade lite generat att det var ett tag sedan jag jobbade...

Men så är jag då hemma igen och ligger och kliar vår Softishund på magen. Muminpappan berättar i en stillsam ton att han lyckats få tag på biljetter till en av Peter Le Marcs konserter i Göteborgs konserthus i december!!! Gissa om jag blev lycklig. Thank´s Darling, du vet vad din kära tycker om!


Av Louise - 19 augusti 2007 20:16

Tillbaka från havet för att ta tag i mer ekonomiska intresssen som att sälja vår kära pärla. Efter 6 år och 17 000 mil är det dax för ett byte. Muminpappan går ut med den trevlige köparen från mellansverige, till vår omgjorda ladugård för att gå igenom diverse bilpapper. Köparen är en smula imponerad av vår renovering och frågar hur vi gått tillväga. MP redogör med inlevelse och knorrar till det på slutet med :"...så släng dig i väggen Ernst Kirststeiger!" Köparen sitter tyst, småler en aning och utbrister "Det ska jag hälsa honom..." Det visar sig att mannen är en av "Sommartorpets" snickare och känner Ernst väl.

Bilen blir trots allt såld och Muminmamman får den makabra sanningen levererad att Ernst inte alls är sån som han är på TV;n. "Han är betydligt mer bestämd", säger en lättad Muminpappa...och det enligt säkra källor... 

Ovido - Quiz & Flashcards